spacer

title

title
spacer

توضیحات

توضیحات
محصولات/مدیریت استراتژیک
مدیریت راهبردی، تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم و برجسته سازمان است که توسط راهبران ارشد سازمان، به منظور کنترل منابع سازمان اتخاذ می شود. این فرایند شامل مشخص کردن ماموریت ، چشم انداز ، دارایی های سازمان و توسعه برنامه ها، سیاست های سازمانها می‌باشد که در قالب سامانه های مختلف توسط این شرکت پیاده سازی گردیده است.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک
پایش و مدیریت عملکرد صف
در شرایط کنونی که تمامی بانک‌ها برای سودآوری و به دست آوردن سهم بیش‌تر بازار تمام توان خود را به کار گرفته‌اند، اهمیت نقش زیربنایی مدیریت استراتژیک بیش‌تر نمایان می‌شود. این موضوع شرکت تاژان سیستم را بر آن داشت که از سال 1385 جهت تعالی شرکت‌های بانکی، رشد و ارتقا آن‌ها و نیل به هدف اصلی خود، سیستم مدیریتی مناسبی را طراحی نماید. با تحقیقات و مطالعات انجام شده مشخص گردید، مدیریت عملکرد راه‌کار مناسبی جهت ارزیابی واحدهای بانکی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) می‌باشد. تجربیات موفق راه‌اندازی این سامانه در بانک ملت در طول این 8 سال شرایطی را فراهم کرده تا نسخه چهارم این سامانه پیاده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. نمایش انواع گزارش‌های پیشرفته، کارنامه‌های مختلف، داشبوردهای مدیریتی، محاسبه کارانه واحد با رویکرد BSC و پایش عملکرد واحد، بخشی از توانمندی‌های این سیستم می‌باشد که می‌تواند در پیشبرد اهداف بانک و پشتیبانی از تصمیمات کلان مدیران بانک‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. سامانه مذکور در بانک‌های ملت، سپه، پارسیان، سینا، پست‌بانک و سرمایه راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
  • بهره‌گیری از مفاهیم کاربردی و ابزارهای انباره داده (DataWarehouse)
  • ترسیم نقشه استراتژیک بانک در قالب سامانه‌های اطلاعاتی
  • ترسیم افق‌های تعریف شده در چشم‌انداز بانک به کمک سامانه‌های هوشمند اختصاصی
  • استخراج و محاسبه دقیق رتبه و امتیاز شعب و سایر واحد­ها به‌منظور طرح در مجامع
  • ساخت انواع کارنامه برای ارزیابی شعب در حوزه‌های مختلف (خدمات الکترونیک، وصول مطالبات و .... )
  • استخراج و محاسبه دقیق کارانه مبتنی بر شاخص‌های عملکرد
  • بهبود عملکرد کارکنان و افزایش تعهد
  • تولید آمارهای روزانه جهت آگاهی سریع از مشکلات و فرصت‌ها و تحلیل وقایع
  • تولید گزارش‌های متنوع پیشرفته با بهره‌گیری از ابزارهای ساخت گزارش
  • سهولت و سرعت دستیابی به اطلاعات
  • تولید داشبوردهای مدیریتی تحلیلی و آماری به‌منظور پشتیبانی در تصمیم‌گیری
  • نمایش کارنامه به‌صورت شماتیک
  • امکان مشاهده شاخص‌های مالی و غیرمالی
  • امکان تعریف هشدارها برای شاخص‌های مختلف و هشدار در صورت تجاوز از حد مجاز شاخص
  • امکان پیش‌بینی شاخص‌ها براساس روند آن‌ها در سامانه بودجه‌ریزی (مدل‌های مختلف سری زمانی)
  • امکان نمایش شعب برتر و ضعیف برای شاخص‌های منابعی، مصارفی، کارمزدی و ....
سامانه هدف‌گذاری واحدهای بانکی
لازمه مدیریت استراتژیک، تعیین اهداف دقیق و منطبق بر واقعیت موجود برای واحدهای بانک است. ایجاد زیرساخت برای تعامل با واحدها و مشارکت آن‌ها در امر توزیع عادلانه اهداف استراتژیک بانک، موجب می‌گردد که اهداف مذکور نزدیکی بیشتری به پتاسیل واحدهای بانک داشته باشد. واحدها در این بستر با توجه به استعدادهای موجود واحد، در تعیین اهداف سالیانه خود همکاری می‌نماید. تمامی واحدهای بانک اعم از شعبه، مدیریت شعب، نواحی و ستاد بانک در این امر مشارکت دارند. جهت اطمینان از دستیابی به اهداف کلان بانک امکان تعیین سناریو‌های مختلف برای واحدها و همچنین حدود بالا و پایین در سامانه تعبیه گردیده است. شعب سناریو خود را تعیین می‌نماید و واحدهای مافوق مانند مدیریت شعب و نواحی با تائید و یا عدم تائید آن‌ها اطمینان حاصل می‌نمایند که به اهداف تعیین شده در سطح کلان بانک دست خواهند یافت. از خروجی‌های این سامانه می‌توان برای طرح‌های انگیزشی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده توسط خود واحدها استفاده نمود. امکانات این سامانه شامل موارد زیر است.
  • تعیین کارنامه و شاخص‌های دستیابی به اهداف
  • تعیین سناریوهای مختلف
  • حدود دستیابی هدف شاخص‌ها در هر واحد
  • کارتابل تعیین اهداف
  • کارتابل تائید اهداف
  • گزارش اهداف واحدها
  • گزارش پیشرفت فرآیند تعیین اهداف
  • و ...
پایش و مدیریت عملکرد ادارات کل
یکی از چالش‌های هر سازمان ارزیابی عملکرد هر واحد سازمانی با روش‌های کمی و تعیین اهداف مشخص جهت بهبود عملکرد و یا تشویق آن واحد بر اساس عملکرد واقعی آن‌ها می‌باشد.
شرکت"تاژان سیستم" با پیاده‌سازی سامانه پایش و مدیریت عملکرد ادارات کل با رویکرد تعیین شاخص‌های کمی بر اساس عملکرد هر واحد امکان محاسبه میزان عملکرد هر واحد را در بخش‌های مختلف عملیاتی آن واحد را جهت ارزیابی نهایی آن به‌صورت کمی در اختیار مدیران سازمانی قرار‌می دهد .
همچنین این سامانه با امکان تعیین بازه‌های زمانی مختلف امکان هدف‌گذاری برای هر واحد در بخش‌های مختلف عملیاتی امکان رصد و مشاهده روند عملکردی هر واحد را به‌صورت گزارشات مختلف در اختیار کاربران سامانه و مدیران سازمانی می‌گذارد.
این سامانه با جمع‌آوری پارامتر‌های عملکردی هر واحد و امکان تعریف ارتباطات بین این پارامتر‌ها در سطوح عملیاتی مختلف، و تعیین نمره عملکردی، امکان ارزیابی هر واحد بر اساس کارنامه آن واحد را در اختیار مدیران سازمانی می‌گذارد.
ویژگی‌های سامانه:
  • جمع‌آوری اطلاعات پارامترها از درگاه‌های مختلف
  • تعریف ارتباط بین پارامتر‌ها در حوزه عملیاتی مختلف با امکان تعریف فرمول
  • امکان تعیین وزن هر حوزه عملیاتی
  • امکان مشاهده بازده هر واحد بانکی
  • امکان هدف‌گذاری برای هر واحد سازمانی
  • امکان مشاهده روند عملکرد هر واحد سازمانی
  • امکان تولید کارنامه واحد
مدیریت پروژه های ادارات
برای مدیریت موفق پروژه، سازمان‌ها نیاز به مدیرانی با توانایی بالا در رهبری،‌ مدیریت تیم پروژه، مدیریت برخوردها (در طول پروژه)، توانایی بحث و مجاب‌کردن، همکاری، گزارش‌گیری و گزارش‌دهی و بسیاری ویژگی‌های دیگر دارند.
از این‌رو و برای درک بهتر مفاهیم، ابزار و روش‌های مدیریت‌ پروژه، انستیتو مدیریت‌پروژه آمریکا، PMI، ویرایش چهارم استانداردPMBOK را که بسیار کامل‌تر و جامع‌تر از نسخه‌های قبلی استاندارد می‌باشد را در سال 2008 منتشر نمود.
این استاندارد از منظر فرآیندی به 5 گروه فرآیندی به شرح زیر که همان چرخه حیات و فازهای مدیریت پروژه در همه پروژه‌ها می‌باشند تقسیم‌بندی شده است.
این استاندارد علاوه بر تقسیم‌بندی فرآیندهای مدیریت پروژه به فازهای مدیریت پروژه آنها را از منظر تخصصی نیز به ۹ حوزه دانشی تقسیم نموده ‌است که معمولاً در سازمان‌های پروژه محور تصویری از واحدهای درگیر در پروژه را نشان می‌دهد. در ادامه به شرح مختصری از این مباحث بسنده شده است.
  • مدیریت یکپارچگی پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرایند لازم برای اطمینان از هماهنگی صحیح بین اجزای مختلف پروژه. این مرحله شامل طراحی برنامه‌ی پروژه، اجرای برنامه و کنترل تغییرات است.
  • مدیریت محدوده پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرایندی برای اطمینان از اینکه پروژه محدوده‌ی تعریف‌شده‌خود، و فقط آن‌را، پوشش‌می‌دهد و به‌ پایان‌رساندن موفق پروژه.
  • مدیریت زمان پروژه: طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های لازم برای حرکت پروژه در زمان مقرر.
  • مدیریت هزینه پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای لازم برای اطمینان از انجام پروژه در چارچوب بودجه‌ی تعیین‌شده.
  • مدیریت کیفیت پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندی برای اطمینان از آن‌که پروژه سطح مطلوب و مشخص‌شده‌ی کیفی را پاسخ ‌می‌دهد.
  • مدیریت ارتباطات پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای لازم برای اطمینان از صحت و به‌موقع بودن جمع‌آوری داده‌ها، تولید و توزیع و نگهداری اطلاعات در پروژه.
  • مدیریت منابع انسانی پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهایی برای بهره‌گیری موثر از نیروهای درگیر در پروژه.
  • مدیریت ریسک پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای مرتبط با شناخت، تحلیل و پاسخ‌گویی به ریسک‌های موجود در پروژه.
  • مدیریت تدارکات پروژه: طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای تهیه‌ی مواد، تجهیزات و خدمات موردنیاز پروژه از خارج‌از گروه آن در زمان و بودجه‌ی مشخص.
این موارد از دانش پروژه در فازهای مختلف عمر پروژه که شامل: شروع‌کار و تجهیز، برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و بستن پروژه است، به‌کارمی‌روند. استاندارد ضمن تشریح هر بخش، زمان و مراحل مورد نیاز برای پیاده‌سازی هر بخش را نیز معرفی‌می‌کند.
توسعه و تنظیم شبکه شعب
با توجه به گستردگی حجم فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در سطح شهرها و وجود شعب مختلف و متعدد با اندازه‌های گوناگون و پراکندگی‌های متفاوت در هر منطقه شهری نیاز به برنامه‌ریزی فضا – مکانی آن‌ها در اقتصاد شهری امری ضروری است.
با گسترش شهرها، افزایش جمعیت و ... بانک‌ها همواره سعی در افزایش حجم فعالیت‌های بهینه‌ خود از طریق استقرار فضا- مکانی مناسب شعب در مناطق مختلف شهری و سازمان‌دهی کارآمد متناسب با معیارهای اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و ساختار مهندسی شهری دارند که علاوه بر پدید آوردن رشد و توسعه نظام مالی کشور و بهره‌برداری کارآمد اقتصادی در ارائه خدمات سیستم بانکی به مشتریان و مراجعه‌کنندگان، موجب بالا رفتن حجم سپرده‌گذاری‌ها و اعتبارات و تسهیلات اعطایی و افزایش حجم سوددهی در سیستم بانکی می‌شود. همچنین به دلیل ارائه بهینه خدمات و دسترسی سهل و آسان مشتریان بانکی، موجب افزایش سطح رضایت و رفاه آن‌ها نیز خواهد شد.
شرکت"تاژان سیستم" به‌منظور ثبت اطلاعات جغرافیایی ملکی- منطقه‌ای شعب و همچنین اطلاعات ایمنی و تدارکاتی شعب و باجه‌ها، اقدام به راه‌اندازی سامانه توسعه و تنظیم شبکه شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باهدف بررسی موقعیت شعب از منظر وضعیت درآمد و شغل خانواده‌های آن محدوده، اطلاعات شعب هم‌جوار، اطلاعات جغرافیایی و منطقه‌ای شعب کرده است.
سامانه درجه‌بندی شعب
امروزه یکی از پارامترهای مهم واساسی در سازمان‌ها، دستیابی و حفظ بهره‌وری بوده و تمام بخش‌ها، زیر بخش‌ها و کارکنان می‌بایست تلاشی هماهنگ داشته باشند تا سازمان از بهره‌وری لازم برخوردار گردد. بااین‌وجود باید همواره به خاطر داشت که بهره‌وری تابعی است که ازعوامل بسیار زیادی تأثیر می‌پذیرد و این عوامل با توجه به ماهیت، رسالت و نظام عملیاتی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. فعالیت بانک‌ها در سراسر کشور توسط شعب بزرگ و کوچک انجام می‌پذیرد، شعب بزرگ‌تر، فعالیت گسترده‌تر و شعب کوچک‌تر، مسئولیت‌های محدودتری دارند، این مسئولیت‌ها با درجه‌بندی شعب توزیع می‌گردد. ازاین‌رو درجه‌بندی شعب بانک‌ها امری اساسی است و نتایج این درجه‌بندی اثرات فراوانی در شعب بجا می‌گذارد. تعیین رتبه‌بندی شعب و کارایی آن‌ها می‌تواند برای مدیران اهمیت بسزایی داشته باشد.
شرکت "تاژان سیستم" باهدف دستیابی به ابزاری مناسب جهت سهولت در عملیات درجه‌بندی شعب به‌صورت مقطعی، در دو بازه زمانی شش ماه و یک‌ساله، سامانه درجه‌بندی شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را راه‌اندازی کرده است. عملیات محاسبه درجه‌بندی شعب نیازمند اطلاعات گوناگونی است که قسمت عمده‌ی آن در سامانه برنامه عملیاتی شعب جمع‌آوری و مورد استفاده قرار گرفته ‌است. از این‌رو با بهره‌گیری از اطلاعات سامانه برنامه عملیاتی، عملیات محاسباتی درجه‌بندی شعب آسان‌تر و سریع‌تر محقق خواهد گردید.