نقش فناوری اطلاعات به طور عام و نرم افزار به طور خاص در پیشبرد اهداف مختلف مورد نیاز بشر از جمله آموزش، تجارت، سلامت، مدیریت و ... در زمان کنونی بر کسی پوشیده نیست. پیشرفت در بکارگیری این فناوری به حدی رسیده است که فرهنگ زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول کرده و زندگی بدون این فناوری امری غیر ممکن محسوب می شود.
همیشه انتخاب، مساله مهمی در مدیریت محسوب میشود. انتخاب هدف، انتخاب کارکنان، انتخاب تامین کنندگان، انتخاب مشاوران و بسیاری از انتخابهای مدیریت، مستلزم دانش کافی مدیر به محیط شرکت یا سازمان و تسلط وی بر روشهای انتخاب میباشد. اساس مبحث تصمیم گیریهای چند معیاره، بر انتخاب و روشهای انتخاب استوار است و مدیری که به ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک دسترسی دارد میتواند براحتی از آنها در حل مسائل تصمیم گیریهای چند معیاره کمک بگیرد.
شناسایی نیازها، ارزشها و عادات خرید مشتری، برای بازاریابی موفق در هر داد و ستدی امری حیاتی است. تصور کنید در صورتیکه طبق یک برنامه زمانی مستمر، رفتار خرید و گرایش مشتری را بشناسید، بازاریابی شما تا چه میزان کارآمدتر میشود. امروزه سازمان ها به منظور افزایش سهم خود دربازار رقابتی و به کارگیری بهینه منابع در ارایه خدمات متناسب با نیاز مشتریان ، به بخش بندی مشتریان خود می پردازند.
امروزه پیشرفت سریع و روزافزون فن آوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیت های کاربردی آن در حوزه های مختلف سازمان، باعث رسوخ فن آوری اطلاعات در فرآیندها و سیستم های منابع انسانی شده و رویکرد جدیدی را در مدیریت منابع انسانی ایجاد کرده است. تکامل سریع سیستم های ارائه خدمات الکترونیک منابع انسانی سبب شده است تا اطلاعات، بیشتر و با شکل و فرمت مناسب تری در اختیار کارکنان و مدیران قرار گیرد و آنها بتوانند از این اطلاعات در راستای منابع سازمان بهره بگیرند.